Interactief beleid
Interactief beleid is 'hot'. Beleid ontwikkelen vindt meer en meer plaats in overleg met de maatschappij. In contact treden met de doelgroep of het werkveld is noodzakelijk om tot goed beleid te komen. Hoe zijn burgers op een creatieve manier bij het beleid te betrekken?
Wat is interactief beleid?
Interactief beleid is het op eigen initiatief in dialoog gaan met belanghebbenden. Dit om in wisselwerking te komen tot voorbereiding, bepaling, uitvoering en evaluatie van beleid. Doorgaans worden de volgende fasen in een beleidsproces onderscheiden:
- probleemdefinitie
- beleidsvorming
- beleidsuitvoering
- beleidsevaluatie
Bij een 'open' beleidsproces ligt de nadruk op het in een vroegtijdig stadium systematisch en respectvol betrekken van doelgroepen. Doelen zijn:
- meeweten
- meedenken
- meewerken
- meebeslissen
Resultaten interactief beleid
- Betere aansluiting: Beleid sluit beter aan bij de werkelijke problemen en wint daardoor aan legitimiteit.
- Synergie: Benutten beschikbare kennis, ervaring en creativiteit van belanghebbenden. Twee weten meer dan één.
- Soepelere uitvoering: Hoewel de voorbereiding van interactief beleid meer tijd kost, wordt dat ruimschoots goed gemaakt door een soepeler verloop van de uitvoering.
- Gezamenlijk product: Draagvlak bij en betrokkenheid van betrokkenen. Het beleid wordt daardoor meer gezien als een gezamenlijk product.
Succesfactoren interactief beleid
Het succes van interactief beleid wordt bepaald door de volgende factoren:
- vertrouwen in (onafhankelijke) procesbegeleiding
- heldere spelregels en procesafspraken (transparant proces)
- affiniteit met het onderwerp ('sense of urgency')
- gezamenlijke vaststelling van probleemdefinitie
- het moet leuk zijn om mee te doen
- goede terugkoppeling van resultaten (het nut om te participeren moet zichtbaar zijn)
- voldoende tijd beschikbaar (hoe meer interactie, hoe drukker)
Internet schiet interactief beleid te hulp
Steeds vaker zetten organisaties internet in bij interactief beleid. Internet biedt uitgebreide mogelijkheden om mensen en organisaties de gelegenheid te geven hun mening te vormen en te geven. Via internet is interactief beleid goed te ondersteunen.
Categorie: Communicatie