Burgers hebben slechte ervaringen met burgerparticipatie. Dat blijkt uit het onderzoek 'We gooien het de inspraak in' van de Nationale Ombudsman met de 8 grootste ergernissen.
Burgerparticipatie is het betrekken van burgers en andere of belanghebbenden bij overheidsbeleid. Hierbij gaat het om meer dan de formele inspraak. Er bestaan vele vormen van participatie. Een veelgebruikte indeling is de participatieladder: informeren, raadplegen, adviseren, coproduceren en (mee)beslissen.
Meer over interactief beleid »
In het onderzoek van de Ombudsman stond de beleving van burgers bij het participeren in gemeentelijk beleid centraal. Welk gedrag leidt tot de grootste ergernissen ?
De Nationale Ombudsman is aan de hand van 3 kernelementen gekomen tot spelregels. De kernelementen zijn: heldere keuzes vooraf, constructieve houding van overheid en wijze van informeren. Enkele spelregels:
Gemeenteambtenaren klagen volgens de Nationale Ombudsman vooral over de inconsistentie van de politiek. Politiek draagvlak is cruciaal voor het slagen van burgerparticipatie. Als de politiek voor inspraak kiest, dan moet ze hierop niet terugkomen. Het komt maar al te vaak voor dat ondanks de keuze voor burgerparticipatie de politiek uiteindelijk toch tegen de inbreng van burgers beslist.